خانه » جدول کابل برق + محاسبه کابل برق برای مصارف گوناگون
مقاله

جدول کابل برق + محاسبه کابل برق برای مصارف گوناگون

 

جهت محاسبه قطر سیم فرمول ساده ای نمیتوان ارائه داد چرا که مثلا ظرفیت آمپر دهی سیم نمره 1 پانزده برابر سطح مقطع آن و ظرفیت جریان مجاز کابل نمره سیصد 1.33 برابر سطح مقطع آن میباشد.

ضرایب تصحیح همجواری کابلها و نمره سیم برق

در کابل و سیم کشی برق خیلی از اوقات پیش می آید که این کابل ها از کنار هم عبور کنند از نمودار زیر بر حسب تعداد سیم ،ضریب تصحیح را بدست می آوریم.

در جدول زیر شما میتوانید با انتخاب روش کابل کشی یا سیم کشی ، ظرفیت جریان مجاز سیم و کابل های فشار ضعیف خود را برای مسافت کوتاه پیدا کنید. پیشنهاد میشود جهت حذف ضریب همجواری که موجب افزایش قطر کابل میشود ، فاصله بین کابلهای با فازهای مختلف را حداقل 30 سانتی متر در نظر بگیرید.

افت ولتاژ در کابل ها برق چیست

می دانیم که همه هادی ها، سیم ها و کابل ها (به جز ابررساناها) مقداری مقاومت دارند.این مقاومت با طول هادی نسبت مستقیم و با قطر هادی نسبت معکوس دارد.

R ∝ L/a … [قوانین مقاومت R = ρ (L/a)]

هرگاه جریان از یک هادی عبور کند، افت ولتاژ در آن هادی رخ می دهد. به طور کلی ممکن است افت ولتاژ برای هادی ها با طول کم نادیده گرفته شود، اما در مورد هادی هادی با قطر کمتر و طول طولانی، باید افت ولتاژ قابل توجه را برای نصب صحیح سیم کشی و مدیریت بار در آینده در نظر گرفت.طبق قانون IEEE B-23، در هر نقطه بین پایانه منبع تغذیه و نصب، افت ولتاژ نباید بیش از 2.5٪ ولتاژ ارائه شده (تغذیه) افزایش یابد.

چگونه افت ولتاژ کابل را پیدا کنیم؟

برای یافتن افت ولتاژ در کابل، مراحل ساده زیر را دنبال کنید.اول از همه، حداکثر افت ولتاژ مجاز را پیدا کنید.حال، جریان بار را پیدا کنید.حال با توجه به جریان بار، یک کابل مناسب (که درجه جریان باید نزدیک ترین به جریان بار محاسبه شده باشد) را از جدول 1 انتخاب کنید.از جدول 1، افت ولتاژ را بر حسب متر یا 100 فوت (چه سیستمی را ترجیح می دهید) با توجه به جریان نامی آن بیابید.
(خونسرد بمانید 🙂 ما هر دو روش و سیستم را برای یافتن افت ولتاژ (بر حسب متر و 100 فوت) در مثال حل شده خود برای کل سیم کشی تاسیسات الکتریکی دنبال خواهیم کرد.

حال افت ولتاژ طول واقعی مدار سیم کشی را با توجه به جریان نامی آن با کمک فرمول های زیر محاسبه کنید.

(طول واقعی مدار x افت ولت برای 1 متر) /100 ===> برای یافتن افت ولت در هر متر.

(طول واقعی مدار x افت ولت برای 100 فوت) /100 ===> برای یافتن افت ولت در 100 فوت.

اکنون این مقدار محاسبه شده افت ولت را در ضریب بار ضرب کنید که;

ضریب بار = جریان بار که باید توسط کابل گرفته شود / جریان نامی کابل که در جدول آمده است.

این مقدار افت ولت در کابل ها زمانی است که جریان بار از آن عبور می کند.

اگر مقدار محاسبه شده افت ولتاژ کمتر از مقدار محاسبه شده در مرحله (1) (حداکثر افت ولتاژ مجاز) باشد، اندازه کابل انتخاب شده مناسب است.

اگر مقدار محاسبه شده افت ولتاژ بیشتر از مقدار محاسبه شده در مرحله (1) (حداکثر افت ولتاژ مجاز) باشد، افت ولتاژ را برای کابل بعدی (در اندازه بزرگتر) محاسبه کنید و به همین ترتیب تا زمانی که مقدار محاسبه شده افت ولتاژ کمتر شود. از حداکثر افت ولتاژ مجاز محاسبه شده در مرحله (1).

1 نظر در “جدول کابل برق + محاسبه کابل برق برای مصارف گوناگون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آدرس فروشگاه مرکزی

تهران خیابان لاله زار نو

ساختمان البرز پلاک ۱

02133979302

فیسبوک Twitter اینستاگرام یوتیوب پینترست لینکدین
ستون کناری
فروشگاه اینترنتی امواج رسان دارای اپلیکشن اختصاصی اندروید می باشد و  ازاینجا دانلود نمایید
Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.