مقاله

تفاوت کابل شبکه cat7 و cat6 | کدام بخریم؟

مقایسه کابل شبکه cat6 با cat7

سوالی اکثر مشتریان امواج رسان این است که برای خانه نوساز یا مغازه یا حتی برای مجتمع هایی که می سازیم برای کابل شبکه چه پیشنهادی به ما دهید کابل شبکه cat7 , cat5, cat6 اکثرا بین این چند کابل به قولی مانده اند که کدام انتخاب بهتری است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل اطلاعات پرفزوش ترین کابل های شبکه را بررسی کنیم امیدپاریم که با مطالعه این مقاله شما بتوانید به درستی و با خیال راحت خرید کنید با ما همراه باشید.

تفاوت دقیق میان Cat6 و Cat7 و Cat5 و غیره برای بیشتر افراد مشخص نیست. بنابراین بسیاری از مردم نمی‌دانند چه کابل شبکه ای را باید برای شبکه خود انتخاب کنند. از آنجا که Cat6 ،Cat7 و Cat5 توجهات زیادی را در میان انواع دیگر جلب کرده اند، اجازه بدهید روی مقایسه کابل های شبکه Cat7 ،Cat6 و Cat8 تمرکز کنیم، به ویژه روی مقایسه Cat6 در مقابل Cat7 و Cat7 در مقابل Cat5.

چرا از کابل شبکه استفاده کنیم؟

پیش از آغاز موضوع مقایسه کابل شبکه CAT۵ و CAT۶ و Cat۷ ابتدا به بررسی ضرورت استفاده از کابل شبکه می پردازیم. شبکه کامپیوتری به شبکه ای گفته می شود که از مجموع دو یا چند کامپیوتر و دیگر تجهیزات همچون پچ پنل و مودم و … تشکیل شده است. این شبکه به کمک منابع سخت افزاری و نرم افزاری می تواند اطلاعات را منتقل کند و با تمامی تجهیزات شبکه در میان بگذارد.

از دیرباز، برای اتصال کامپیوترها و انتقال داده ها میان آنها از کابل شبکه استفاده میشده است. به همین دلیل می توان گفت مهم ترین نقش در شبکه را کابل لن یا کابل شبکه ایفا می کند. بدون وجود این کابل ها، اطلاعات و داده میان سایر تجهیزات منتقل نمی شود.

کابل شبکه Cat6 چیست؟

cat 6 بخرم یا cat7 ؟

کابل رده 6 (کابل Cat 6) نوعی استاندارد کابل جفت پیچ خورده است که به طور خاص در شبکه های کامپیوتری مبتنی بر اترنت گیگابیتی (Gb) استفاده می شود. در سال 2002، به طور مشترک توسط انجمن صنایع الکترونیک و انجمن صنایع مخابرات (EIA/TIA) تعریف و مشخص شد.کابل Cat 6 کاملاً با نسخه های قبلی مانند استانداردهای کابل کشی رده 5/5e و رده 3 سازگار است.

کابل Cat 6 عمدتاً برای شبکه های کامپیوتری با سرعت انتقال داده گیگابیت، 1000 مگابیت در ثانیه یا یک گیگابیت بر ثانیه (DTR) یا بالاتر استفاده می شود. ویژگی ها به شرح زیر است:

  • شامل چهار جفت سیم مسی است که همگی برای انتقال داده ها استفاده می شوند
  • پهنای باند 250 مگاهرتز، سرعت تا 10 گیگابیت در ثانیه و ممکن است تا 100 متر طول داشته باشد.
  • در مقایسه با نسخه‌های قبلی کابل جفت تابیده، محافظت در برابر تداخل و تضعیف پیشرفته‌تری ارائه می‌کند.

سایر حقایق اساسی در مورد کابل های Cat 6 عبارتند از:

انتهای کابل Cat 6 از همان کانکتور استاندارد RJ-45 مانند نسل های قبلی کابل های ایترنت استفاده می کند.کابل با متن چاپ شده در امتداد غلاف عایق به عنوان Cat 6 شناخته می شود.نسخه پیشرفته Cat 6 به نام Cat 6a تا سرعت 10 گیگابیت در ثانیه را در فواصل بیشتر پشتیبانی می کند.

کابل cat7 چیست؟

Cat7 یک استاندارد اختصاصی است که توسط گروهی از شرکت ها توسعه یافته است. این استاندارد IEEE نیست و توسط TIA/EIA تایید نشده است. کابل های Cat7 از هدر سنتی RJ-45 (که از نظر فنی به عنوان کانکتور 8P8C شناخته می شود) استفاده نمی کنند. کانکتور GG45 که به جای آن استفاده می شود، یک کانکتور اختصاصی است. علیرغم سازگاری قبلی با RJ45، یافتن این کانکتورها دشوار است. کابل‌های Cat7 نیز با کانکتور TERA سازگار هستند، اگرچه این کابل نیز کاربرد بسیار کمی در صنعت داشته است.

نگاهی گذرا به قابلیت‌های Cat7 ممکن است شما را متعجب کند که این همه هیاهو برای چیست، زیرا حداقل روی کاغذ، هر چیزی که ممکن است در کابل اترنت بخواهید را دارد. Cat7 که در ابتدا به عنوان یک استاندارد در سال 2002 تصویب شد، اولین نوع کابل شبکه بود که سرعت تا 10 گیگابیت بر ثانیه را تا 100 متر کابل‌کشی مسی ارائه می‌کرد. در شرایط ایده آل، می تواند تا فرکانس های بالای 600 مگاهرتز کار کند. این به طور قابل توجهی بالاتر از کابل های Cat6 است، اگرچه بسیار نزدیک به قابلیت های Cat6A است که چندین سال بعد توسعه یافت.

کابل های Cat7 نسبت به Cat6 استانداردهای سخت گیرانه تری برای تداخل دارند که تقریباً با Cat6A قابل مقایسه است. معمولاً این کار را با ترکیبی از پیچش محکم‌تر سیم‌های داخلی به دست می‌آورد، اگرچه محافظ برای سیم‌های مجزا و کابل به‌طور کلی نیز گزینه‌های رایجی هستند.

برای کابل کشی شبکه در خانه

برای کابل کشی شبکه در خانه از کابل های UTP استفاده می شود. اینها در دسته بندی های مختلف موجود هستند. دسته ها از Cat5e شروع می شوند و تا Cat7 ادامه دارند. هر چه دسته بالاتر باشد، کابل شبکه سریعتر است. در نمای کلی زیر می توانید تفاوت ها را ببینید:

Cat5e – دارای سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه، 100 مگاهرتز
Cat6 – دارای سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه، 250 مگاهرتز
Cat6a – دارای سرعت 10000 مگابیت بر ثانیه، 500 مگاهرتز
Cat7 – دارای سرعت 10000 مگابیت بر ثانیه، 1000 مگاهرتز
تفاوت بزرگ بین Cat6 و Cat7 سرعت و فرکانس آن است. همانطور که قبلاً دیده اید، کابل Cat7 دارای حداکثر است. سرعت 10000 مگابیت بر ثانیه و کابل Cat6 حداکثر است. از 1000 مگابیت بر ثانیه همچنین Cat7 فرکانس بالاتری نسبت به Cat6 دارد. فرکانس نشان می دهد که هر چند وقت یکبار سیگنال می تواند از کابل عبور کند. بنابراین در فرکانس 1000 مگاهرتز، 10000 مگابیت بر ثانیه می تواند 10000 بار در ثانیه 10000 مگابیت بر ثانیه منتقل شود. بنابراین کابل Cat7 می تواند داده ها را سریعتر از کابل Cat6 انتقال دهد.

Cat6 بخرم یا Cat7:

فرکانس انتقال و طول کابل دو فاکتور مهم هستند که باید در نظر گرفته شوند.کابل شبکه Cat6 تا فرکانس 250 مگاهرتز را پشتیبانی می‌کند در حالی که Cat7 تا فرکانس 600 مگاهرتز را هم انتقال می‌دهد.حداکثر سرعتی که کابل cat6 می تواند تا طول 100 متری پشتیبانی کند 1 گیگاهرتز است اما برای cat7 این مقدار 10 گیگابیت بر ثانیه است. از نظر قیمت، تحت شرایط یکسان کابل Cat7 گرانتر از کابل Cat6 است. اگر امکان خرید هیچ یک برایتان وجود ندارد، آنگاه cat5e نیز انتخابی مناسب برای شبکه های گیگابیتی است.

جدول مقایسه بین کابل های شبکه از نظر فاکتور های اساسی

جدول کابل شبکه

 

دیدگاهی در مورد “تفاوت کابل شبکه cat7 و cat6 | کدام بخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *